måndag 21 juli 2014

Gaahh

När mina sockertroll var här sist och fick varsitt hårspänne virkat till sig passade Lillsessan på att lägga in en beställning på en "hatt". Efter en liten omständlig förklaring (4-åringar ger omständliga förklaringar)  stod det (sol)klart att det var en solhatt som önskades. "Min favoritfärg är lila och Storsessans är rosa" sa hon med ett spjuveraktigt leende. Och med det hade faster plötsligt samtyckt till virkning av två solhattar. Men Lillsessan var på generöst humör och förklarade att jag behövde inte stressa. "Du kan komma med dom på söndag", sa hon med sin allvarligaste min. Det här var på onsdagen.... Tar nog lite längre tid sa jag.
Glad i hågen for jag till den stora staden för att införskaffa garn i önskad färg. Mönster? Nej det kan ju inte vara så svårt tänkte jag, googlade runt lite för inspiration och så satte jag igång. 

Det var nu gaahhandet började. 
Till en början gick det riktigt bra, men så brakade det lös. Garnet delade sig och jag räknade fel och fick repa upp otaliga gånger. Till sist hade jag fått till en hyfsad ide' om hur det borde vara. Provade med jämna mellanrum på en tålmodig son. Lite stor är nog Storsessans hatt kom jag fram till men mindre blir svårt att få till. Lite resår får lösa problemet resonerade jag. Och så fortsatte jag med Lillsessans hatt på samma sätt. 



Vet ni vad som är dumt med att virka två hattar parallellt? Jo, för om man gör fel på den ena blir det garanterat fel på den andra. Storsessans hatt blir ju lite stor, borde inte Lillsessans bli det också då kan man tänka? Näpp, den blev för liten. Har räknat fel på typ två varv med fasta maskor. Det är ett stort gaahh för lite för stort kan man fixa, men för litet? Kan ju inte gärna be sockertrollet att krympa.
Så nu är det bara att repa upp alla stolpvarv, göra om och göra rätt. Sedan kan jag börja klura på hur jag ska få till brättet. Den nöten har jag nämligen inte knäckt än.
Så Lillsessan, din hatt kommer på söndag, men jag vet bara inte vilken söndag det blir. 

Gaahh


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar