fredag 10 oktober 2014

Gå- bort present, eller en anti- spökgaranti


Ikväll är det dax för en after work hemma hos en go jobbarkompis. För att undvika att mor min vänder sig av skam i sin grav och börjar hemsöka mig tänkte jag se till att ha en värdinnegåva med mig. Värdinnegåva, jag bara älskar ordet! Visst ger det lite extra klang åt blomkvasten eller vinflaskan? Nu har jag inget vin att ge bort och blommorna i den lokala Ica- butiken var bara för trista. Men nöden är uppfinningarnas moder, så jag köpte nötter och en glasburk. Väl hemma rostade jag nötterna och pimpade burken under tiden.




Fina snören från gömmorna och en skylt av cernitlera som jag stämplade bokstäver på. Skylten var rak från början, men jag var så ivrig att pröva om min idé fungerade så jag tog den från plåten lite för tidigt. Därför är den liiite krokig. Hoppas värdinnan ser det som charmigt:)

Om du också blir vansinnigt sugen på att rosta nötter så gör som följer.
Smält en matsked smör i stekpannan och häll i 400 gram blandade nötter. (Jag tog lika delar sötmandel, pistagenötter, valnötter och chasewnötter). Tillsätt en tsk chili- flakes, 2 tsk råströsocker, 2 tsk havssalt och 2 tsk rosmarin. Rör tills sockret smält och nötterna blivit lätt rostade.

Jag gav alla kryddorna en omgång i kryddkvarnen jag köpte i somras när vi råkade komma förbi fabriksförsäljnigen i Skeppshult. 


Bara älskar den! (Bilden har jag lånat från Verner&Verner.) 
Och med det blev bloggen en  matlagnings- blogg. Är väldigt tillfälligt, jag lovar!


Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar