söndag 21 december 2014

Granar under barret

Ibland får jag bara pippedill på vissa saker. Som nu när jag julpyntar med granar högt och lågt.
Så här till exempel.



Allt började med de loppisfyndade håriga konerna. Bruna och murriga. Skulle bli fina i vitt tänkte jag och målade med en överbliven slatt grundfärg. 
Resultatet? Ser väl lite ut som ett samarbete mellan ortopeden och vägverket, men de är i alla fall inte bruna. 
Värmeljusstrutarna i metalltråd fick en dusch av kopparprayen och vändes upp och ner. Ser väl vem som helst att det är granar egentligen?
Jag har också vikt en bokgran. Biblioteket på skolan där jag arbetar brukar ge bort slitna böcker och då brukar jag plocka åt mig några för att kunna testa nya pyssel idéer. 
Om du också vill vika dig en fin bokgran, ta fram en bok som du aldrig mer vill läsa och ta bort pärmen.
Jag tog bort de första lite tjockare bladen också.
Sedan är det bara att börja vika varje blad.

Första vikningen.


Andra vikningen på samma blad.


Sedan är det bara att vika på så långt det går. 
Min bok hade ganska tjocka sidor så jag kunde bara vika 120 blad innan det blev för tight att vika in kanten snyggt mot bokryggen.
Skär bort eventuella återstående sidor och limma ihop första och sista sidan.
Nu har du gjort dig en bokgran!

Jag avslutade med att göra en topp- stjärna genom att limma ihop några sidor och stansa ut en stjärna med en figurstans. 
När jag fyllde år i sommras uppvaktades jag av bröderna och co med en hel drös figurstansar. Döm om min förvåning när jag insåg att jag inte hade en endaste liten stjärna samlingen. En väldigt bra ursäkt för ett besök till stadens hobbybutik! Då kom det med några papperskoner också. En av dessa fick sig en knappkostym och får tjänstgöra som knappgran hela julen.

Ha en riktigt fin fjärde advent nu!
Kram Evelina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar