lördag 27 februari 2016

Sockertroll och älvstoft

I veckan fyllde yngsta sockertrollet 6 år och ska firas med pompa och ståt denna dag! 
Lite pysselsug drabbade faster och hon knåpade ihop två födelsedagskort.



Fjärilarna har jag gjort med min underbara fjärilsstans. 


Älskar den! Visserligen det oslagbart dyraste jag köpt i pysselväg, men också det jag använt mest. 
Kort och paket, skrivböcker och annat har fått fjärilssvärmar över sig.

Den glittriga 6:an beställde sonen till sitt paket. Lill-kusinen har önskat sig en bilbana och av en händelse hade hennes stora kill-kusse en sådan liggandes som han växt ifrån. Ibland blir det bara hur bra som helst!

När jag satt där och knåpade kort på kvällskvisten hände det, JAG MÅSTE PYSSLA MER!!
En älvstoftsburk till sockertrollet måste jag göra. 


Som vanligt när en idé biter sig fast har man inte alltid de rätta grejorna hemma. Nu har jag ju aldrig låtit det hindra mig förut, så varför börja nu?

Föst behövde jag en burk. Finns säker massa tomma burkar i sopskåpet men ut dit orkade jag inte gå i mörkret. Tog helt enkelt min burk med bandstumpar.


Banden får tillfälligt boende i en plastpåse...

Sedan behövs en älva. Jag letade på Tingeling som målarbild på nätet och förminskade henne till lagom storlek i skrivaren.


Ritade av och klippte ut i ett tjockare beiget papper. Jag vill helst inte att silhuetten av älvan syns så mycket när lyktan är släckt.
Med hjälp av mitt osvikliga attack-lim satte jag fast Tingeling på insidan av burken.


Om du blivit sugen på att göra en egen är det nu det är dags att limma på vitt silkespapper runt hela burken. Nu hade jag inget silkespapper så jag tog lite mullbärspapper som jag hade liggandes i " bra-att-ha" lådan. 


Med decopagelim gick det väldigt lätt.



Sedan är det bara att strössla glitter på decopagelimmet runt om och vänta på att det ska torka. Se till att inte få glitter framför älvan. Jag har en utmaning till Er, försök Er på det här momentet utan att få glitter högt och lågt. Jag höll till i tvättstugan och vi kan väl säga att de rena underkläderna numera är ovanligt...flärdfulla.

Nu till det roligaste.
Dekorera.


Jag plockade ihop lite av varje från gömmorna och sedan gick jag bananas!


Blommorna är jag lite extra nöjd med.


Nu till sanningens minut. Hur ser det ut med batteriljus i och locket på?


Inte så pjåkigt om jag får säga det själv! 
Visst hade jag kunnat strössla glitter ända upp till locket. Jag hade kunnat kollat så snörena täckte hela vägen upp till gängorna. Jag hade kunnat limma blommorna lite längre ner så att de inte fastnar i locket varje gång man tänder och släcker belysningen. Visst hade jag kunnat gjort allt det där, men då hade den ju blivit bra på första försöket och då hade jag ju inte haft någon ursäkt för att göra en till. Man får inte vara dum!
Lill- sessan blev i alla fall glad. Fast hon blev lite besviken att Tingeling inte flög ut när hon öppnade burken! Lilla Sockerskorpan.

Kramar!









2 kommentarer:

  1. Visst är det kuuul med stansar...jag bara älskar de jag har!
    Vilken otroligt söt tingelinglykta! Bästa fastern kan jag tro! Och glitter kan man aldrig få för mycket av. På min gamla arbetsplats där jag bytte avdelning några gånger brukade de säga att glitterkontot steg när jag jobbade där ;)
    Glad påsk!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Tack fina Maria!
    Nej, jag håller med, glitter kan man alltid ha, till allt.
    Glad påsk till dig med!
    Kram Evelina

    SvaraRadera